Euronews

Vikipediya, ochiq ensiklopediya


Euronews

Euronews (efirda kichik harflar bilan euronews deb yoziladi) Yevropa televizion yangiliklar tarmogʻi boʻlib, bosh qarorgohi Fransiyaning Lion shahrida joylashgan. Tarmoq 1993-yil 1-yanvarda efirga uzatila boshlagan va jahon yangiliklarini Yevropa nuqtai nazaridan yoritadi.

Euronewsning aksariyat qismi (88 %) Portugaliyaning Alpac Capital investitsiya boshqaruv firmasiga[1][2][3] tegishli, qolgan qismi esa bir necha Yevropa va Shimoliy Afrika jamoat va davlat teleradiokompaniyalariga tegishli.

Bu dunyoning koʻp mamlakatlarida koʻrish mumkin boʻlgan jonli efir yangiliklari provayderi (AQSh, Kanada, Turkiya, Singapur, Xitoy, Kuba va Shimoliy Koreyadan tashqari)  veb-sayti orqali, YouTubeʼda va turli xil mobil qurilmalar va raqamli media pleerlar, jumladan Fubo TV, Sling TV, Pluto TV va Haystack News .

Tarixi va tashkiloti[tahrir | manbasini tahrirlash]

1992-yilda, Fors koʻrfazi urushidan soʻng, CNN 24 soatlik yangiliklar dasturining asosiy manbasi sifatidagi mavqeini mustahkamladi, Yevropa radioeshittirishlar ittifoqi maʼlumotni Yevropa nuqtai nazaridan taqdim etish uchun Euronews telekanalini tashkil etishga qaror qildi. Kanalning birinchi eshittirishi 1993-yil 1-yanvarda Lionning Ekulli shahridan boʻlib oʻtdi. 1996-yilda Londonda qoʻshimcha eshittirish studiyasi tashkil etildi. U oʻnta jamoat teleradiokompaniyasi tomonidan tashkil etilgan[4]:

 

Aksiyadorlar SOCEMIE (fransuzcha: Société éditrice de la chaîne européenne multilingue d'information Euronews) tomonidan taqdim etiladi.) konsorsium . Euronews SA bu kanalni ishlab chiqaruvchi va eshittirish litsenziyasiga ega boʻlgan operatsion kompaniya. Hozirda u oʻnta taʼsischidan ettitasiga tegishli va:  

1997-yil oxirida Britaniyaning ITN teleradiokompaniyasi Euronews telekanalining 49 % ulushini 5,1 funt sterlingga sotib oldi[5]. ITN qolgan aktsiyadorlar bilan birga kanal mazmunini taqdim etdi.

1999-yilda translyatsiya faqat analogdan raqamli uzatishga oʻtdi. Oʻsha yili bunga portugalcha audio trek qoʻshildi. 2000-yilda VGTRK asosiy aktsiyadorlardan biri sifatida qoʻshilganidan keyin ruscha audio trek qoʻshildi.

2003-yil aprel oyida ITN kanal boshqaruviga emas, balki yangiliklar yigʻishga eʼtibor qaratish va faoliyatni soddalashtirish maqsadida Euronewsdagi ulushini sotdi[6][7].

2006-yil 6-fevralda Ukrainaning „ Natsionalna Telekompanya Ukraïny“ (NTU) jamoat teleradiokompaniyasi SOCEMIE kompaniyasining bir foiz ulushini sotib oldi[8].

2007-yilda Euronews Yevropa Komissiyasining arab tilidagi yangiliklar kanali uchun tenderida gʻolib chiqdi, xizmat koʻrsatish boʻyicha shartnoma 6-dekabrda imzolandi. Arabcha xizmat oxir-oqibat 2008-yilning iyul oyida ishga tushirildi[9]

2008-yil 27-mayda Ispaniyaning RTVE jamoat teleradiokompaniyasi Euronewsdan ketishga qaror qildi, chunki uning tark etish qaroriga taʼsir etuvchi omil sifatida ehtiyotkorlik bilan sarflash orqali qarzning past qiymatda saqlab qolish, shuningdek, TVE Internacional xalqaro kanalini targʻib qilish uchun qonuniy talablar mavjud[10].

2009-yil fevral oyida Turkiyaning TRT jamoat teleradiokompaniyasi bu kanalning aktsiyadoriga aylandi va u kuzatuv kengashi tarkibiga qabul qilindi[11]. TRT kanalning 15,70 % aksiyalarini sotib oldi va France Télévisions (23,93 %), RAI (21,54 %) va VGTRK (16,94 %)dan keyin toʻrtinchi asosiy hamkorga aylandi. Keyinchalik, 2010-yil yanvar oyida toʻqqizinchi foydalansh tili sifatida turk tili qoʻshildi. Oʻsha yilning oktabr oyida kanal fors tilida efirga chiqa boshladi, soʻngra 2011-yil boshidan 16:9 keng ekran formatida eshittirishni boshladi va avgust oyida ukraina xizmatini ishga tushirdi[12]. Polsha xizmati 2011-yilning oʻrtalarida Polshaning Yevropa Ittifoqi Kengashiga raislikka qoʻshilishi munosabati bilan ishga tushirildi. U 2012-yil yanvar oyida toʻxtatilganidan koʻp oʻtmay[13].

2015-yilning fevral oyida telekanal ijroiya kengashi misrlik telekom magnati Nagib Savirisga tegishli Media Globe Networks kompaniyasining OAVning 53 % nazorat paketini sotib olish taklifini qabul qildi. Bitim Euronewsning kelajakdagi tahririyati va erkin faoliyati borasida savollar tugʻdirdi[14][15][16].

Xayrli tong Yevropa langari Belle Donati.

2015-yilning 13-martida rossiyaparast ukrainalik oligarx Dmitri Firtashga tegishli boʻlgan Inter Media Group Ukraina xizmatini oʻz qoʻliga olgani eʼlon qilindi. Bunga javoban Ukraina hukumati oʻzining radioeshittirish litsenziyasini xolis boʻlmaganlik uchun bekor qilishga qaror qildi va uni moliyalashtirishdan voz kechdi[17]. Keyinchalik Firtash loyihani davom ettirishni hohlamadi, natijada boʻlim yopildi va 17 nafar jurnalist ishidan ayrildi. Moskva tomonidan moliyalashtirilgan rus xizmati, Fransiya mehnat qonunchiligini buzgan holda, jurnalistlarni ish bilan taʼminlashdan bosh tortdi. Rahbariyat hech qanday ukrainalik jurnalistni ish bilan tamillamaslik VGTRKning aniq koʻrsatmasi ekanligini tushuntirdi[18][19].

2015-yil oktabr oyida Euronews Parijning Jakob + MacFarlane arxitektura firmasi boshchiligida loyihalashtirilgan va 10 000 m 2 (2) maydonni egallagan La Confluence, Lion shahridagi yangi global shtab-kvartiraga koʻchdi.12 akr)[20].

Radio xizmati[tahrir | manbasini tahrirlash]

2012-yil 2-oktyabrda Euronews Euronews radiosini ishga tushirdi. Bu xizmat TuneInʼda ham ishlashidan tashqari, App Store va Google Play’da ham yuklab olish mumkin boʻlgan. Bu xususiyati yangiliklarni tomosha qilish imkoni yoʻq tomoshabinlar uchun moʻljallangan boʻlib, telekanalga toʻgʻridan-toʻgʻri simulyastiyani taqdim etish orqali „ Sharh yoʻq“ segmenti musiqa bilan almashtirilmoqda. Byulletenning ochilish musiqasi Euronews radiosida ham uzatildi. Ob-havo maʼlumotlarini bir ayol diktor oʻqidi.

2020-yil dekabr oyidan boshlab radio xizmati tugatilganga oʻxshaydi va uning veb-sahifasidagi yoki TuneIli oqim ishlamayapti[21].

Africanews[tahrir | manbasini tahrirlash]

2014-yil yanvar oyida Euronews telekanali Télé Congo jamoat teleradiokompaniyasi bilan „Kongo Respublikasi Prezidenti janob Denis Sassu Nguesso homiyligida“ Africanews deb nomlangan Afrika xizmatini yaratish uchun hamkorlikni eʼlon qildi[22] Dastlab uning ofisi Pointe-Noire shahrida joylashgan boʻlib, veb-sayti 2016-yil 4-yanvarda ilk bor eʼlon qilindi, Africanews telekanali oxir-oqibat 20-aprelda ingliz va fransuz tillarida efirga uzatildi[23].

2016-yil yanvar oyida Euronews Kongodagi AfricaNews media guruhi tomonidan plagiatda ayblandi[24], chunki Lionda joylashgan kanal oʻzining Afrikadagi shoʻbasi uchun „Africanews“ nomidan foydalangan edi. Lekin shuni ham eʼtiborga olish mumkunki Kongo Demokratik Respublikasidagi AfricaNews 2005-yildan beri mavjud va uni Internetda topish mumkin. Uning xodimlari KDR hukumati va Euronews boshqaruvchi direktori Maykl Pitersga tegishli nomni oʻzgartirish va Euronews telekanalining Afrikadagi shoʻbasi uchun foydalanmaslikni soʻrab xat yuborishdi[25][26][24].

2020-yilda Euronews dastlab Africanews’ni Sipromad deb nomlanuvchi guruhga sotishni rejalashtirgan edi, biroq oxir-oqibat bitim kelishuv tugatildi va ikki tomon sud jarayoniga kirishdi. Natijada, Africanews oʻzining qardosh kanali egaligida qoladi, lekin uning ishlab chiqarilishi 2020-yil iyul oyi oxiriga qadar Pointe-Noireʼdan Euronews’ning Liondagi shtab-kvartirasiga koʻchisi natijasida uning umumiy moliyaviy taqchillik kamida 30 % ga kamayadi[27].

NBC bilan hamkorlik[tahrir | manbasini tahrirlash]

Euronews shtab-kvartirasi Lionda

2016-yilning noyabr oyida kanal ijroiya kengashi NBC News bosh kompaniyasi NBCUniversal bilan „strategik hamkorlik“ boʻyicha muzokaralar olib borishni boshlaydi. Buning natijasida NBCU Euronews tarmogʻining 15 % dan 30 % gacha egalik huquqini qoʻlga kiritadi va hissadorga aylandi, Euronews kontentiga hissa qoʻshadi va NBC News ning Yevropada kengaytirilgan faoliyatini rivojlantirishga yaxshigina yordam boʻldii[28]. Hamkorlik Euronews telekanalining „amerikalashuviga“ olib kelishidan havotirlangan Yevropa Komissiyasi bilan manfaatli muzokaralardan soʻng, NBCUniversal News Group nihoyat 2017-yil fevral oyida Euronews telekanalining 25 % ulushini 30 dollarga sotib oldi. NBC News prezidenti Debora Turness xalqaro operatsiyalar rahbari etib tayinlandi va 2004-yildan beri uni boshqarib kelgan Euronews telekanalining amaldagi bosh direktori Maykl Peters yangiboshqaruv direksiyasing bosh direktori boʻldi. Ikkalasi ham toʻgʻridan-toʻgʻri NBC News rahbari Endryu Lakga xabar berishdi. Natijada hamkorlik Euronews NBC nomi bilan mashxurlikka erishdi[29].

Naguib Sawiris va NBC News Euronewsda eng koʻp ulushga ega boʻlishsa-da, SOCEMIE aʼzolari tomonidan tahririyat nazorati yoʻlga qoʻyildi, teleradiokompaniyalar tahririyat kengashida Sawiris kompaniyasi (uchta uyaga ega) va NBC Newsdan farqli ravishda ettita kvartiraga ega edi va shu bilan Euronews qadriyatlarining „amerikalashuvi“ haqidagi mish-mishlarni kamaytiradi. Tahririyat nazorati toʻlaqonli ravishda Euronews jamoasi tomonidan amalga oshiriladi, NBC esa faqat ishlarni rejalashtirish va muvofiqlashtirishga eʼtibor qaratadi[30]. Hamkorlik tuzilgandan soʻng, NBC News muxbirlarining videoreportajlari telekanalda tez-tez efirga chiqa boshladi va NBCNews.com reportajlari esa uning raqamli platformalarida ommaga taqdim etila boshlandi.

2017-yilning 9-mayida Euronews oʻz xizmatini 12 ta tilga oid nashrlarga guruhladi, ulardan toʻqqiztasi oʻz tilidagi ovozli chiziqli telekanalga ega edi, ammo hozirda ekrandagi belgini va mahalliy tildagi uchdan bir qismini oʻz ichiga oladi. Glokal strategiya til tahririyati guruhlariga nafaqat oʻzlari ishlab chiqarilgan kontentni boshqa tillar bilan baham koʻrish orqali, balki barcha obunachilarga mos keladigan kontentni yaratish va mahalliy muxbirlar va taqdimotchilarning efirga chiqishigasharoit yaratish orqalii oʻz kanalining mazmuni va taqdimotini shaxsiylashtirishga imkon beradi Ajralish jarayoni 2017-yil 24-mayda yakunlandi[31].

Asosiy til muammoalri bilan bir qatorda, nemis, ispan, portugal va turk kanallari uchun sunʼiy yoʻldosh tarqatish toʻxtatildi, endi faqat optik tolali IP ulanishi orqali foydalanish mumkin[31]. Sunʼiy yoʻldoshda nemis tilidagi kanalning toʻxtatilishi koʻplab nemis sunʼiy yoʻldosh televideniesi egalarining noroziligiga sabab boʻldi, natijada u 2017-yil 25-iyulda Astra 1L sunʼiy yoʻldoshida fransuz tilidagi kanal bilan birga joylashgan shifrlanmagan SD tasmasi orqali qayta tiklandi[32]. Bundan tashqari, arab va fors tillaridagi nashrlar faqat Euronews veb-sayti va ilovalarida hamda ijtimoiy tarmoqlarda mavjud boʻlib, telekoʻrsatuvlar toʻxtatildi[33]. Bundan tashqari, Ukraina nashri Ukraina hukumati tomonidan moliyalashtirilmagani, shuningdek, radioeshittirish litsenziyasiga egalik qilish bilan bogʻliq tortishuvlar tufayli butunlay toʻxtatildi[34] Oʻzining xalqaro axborot kanali TRT Worldni birinchi oʻringa qoʻymoqchi boʻlgan TRTning qoʻllab-quvvatlashi toʻxtatilganidan keyin turk tilidagi telekanal ham keyinchalik bekor qilinadi[35][33]. Nihoyat, ingliz tilidagi Euronews kanali Jahon nashri sifatida tanildi va optik tolali IP ulanishi orqali Amerika qitʼasidagi hududlarga tarqatish 2018-yilga kelib boshlandi[31]. Ushbu oʻzgarishlar 43 ta xodimning, eng avvalo, Ukraina nashrining yoʻq qilinishiga olib keldi, bu esa yuqori darajagi ishdan boʻshatish muammosini keltirib chiqardi va ishlab chiqarish xodimlarining yanada moslashuvchan rollarga ega boʻlishiga olib keldi[36].

2018-yilda Euronews’ning ingliz tilidagi kanali oʻzining dasturlash jadvalini bosqichma-bosqich yangilay boshladi, bunda oʻzining mavjud shoularini toʻldirish uchun boshlovchilik dasturlarning soʻnggi yillarda taqdim etilgan maxsus hisobotlar va haftalik dasturlarning muvaffaqiyati boʻyicha yangi jadvali chiqarildi[37]. Oʻquvchilari ishtirokidagi anʼanaviy yangiliklar shoulari bilan bir qatorda, debat dasturlari, tok-shoular va yangi boshlovchilar boshchiligidagi uzoq muddatli shoular haftalik jadval davomida taklif etila boshlandi va dasturlar davomida turli millatlardan Euronews muxbirlari oʻzlariga yaqin jarayonlar boʻyicha oʻz mahsulotlarni taqdim etdi[38].

Chiqarish 22-may kuni, Euronews yangi shoularning birinchisi " Xayrli tong Yevropa " debyuti bilan boshlandi, besh soatlik ertalabki shou har kuni ertalab soat 7 dan taqdim etildi. Buni birinchi boʻlib RT kanalininng sobiq muxbiri va TVB Pearl yangiliklar boshlovchisi u vaqtinchalik asosda Tesa Arcilla olib borgan va Bir necha hafta oʻtgach, France 24 telekanalining sobiq boshlovchisi Belle Donati Arsilla bilan almashtirib, shouni taqdim qila boshladi. Ikki oy oʻtgach, 17-iyul kuni Euronews olti soatlik davomli yangiliklar shousini ilk sonini efirga uzatdi, Euronews Now, Tokunbo Salako tomonidan boshlovchi boʻlib, kun boʻyi va tushdan keyingi vaqtlarni qamrab oldi. 3-sentabr kuni Bryusseldan Tesa Arsilla tomonidan olib borilgan va Sky News telekanalining sobiq muxbiri Darren Makkaffri ishtirokidagi siyosatga yoʻnaltirilgan " Raw Politics " nomli shoudan boshlangan yangi kechki dasturlarni taqdim etdi. Shuningdek, u haftalik " Raw Politics: Your Call " nomli telekoʻrsatuvni yaratdi, unda Yevropa Parlamenti aʼzolari telefon yoki ijtimoiy tarmoqlar orqali tomoshabinlarning savollariga javob berishdi. Koʻrsatuv bir yildan koʻproq vaqt oʻtib, 2019-yil oktabr oyida tomoshabinlar soni kamligi sababli toʻxtatildi, uning mazmuni yangiliklar dasturlariga kiritilgan. Raw Politics ishga tushirilgandan ikki hafta oʻtgach, 17-sentyabrda, dastlab Sky News va BBC News telekanallarining sobiq boshlovchisi Sem Naz tomonidan taqdim etilgan Euronews Tonight 5 soatlik kechki yangiliklar shousining taqdimoti bilan toʻliq chiqish yakunlandi va keyinroq Euronews faxriysi Isabelle Kumar tomonidan 2003-yildan beri ishlaydi[39][40].

Yangi haftalik dasturlar, jumladan, butun dunyo boʻylab siyosiy yetakchilar va newsmeykerlarning suhbatlarini oʻz ichiga olgan " Uncut " haftalik intervyu seriyasi ham ishlab chiqarilmoqda. Birinchi epizodlarda nemis-fransuz siyosatchisi Daniel Kon-Benditning UKIP sobiq rahbari Nayjel Faraj va Buyuk Britaniyaning sobiq bosh vaziri Toni Bleyr bilan Brexit boʻyicha intervyusini aks etirgan. Bundan tashqari, raqamli yangiliklarni tekshirish boʻyicha maʼlumotga ega jurnalistlar bilan yangi ijtimoiy media boʻlimi yaratildi. Yangi tashkil etilgan jamoa kunning asosiy voqealariga alohida eʼtibor qaratib, ijtimoiy tarmoqlardagi yangiliklar sarlavhalariga munosabat va munosabat tahliliga eʼtibor qaratib, yangiliklar shoularida ijtimoiy media segmenti boʻlgan The Cubeni ishlab chiqarishga yordam beradi[39].

Bundan tashqari, iPhone qurilmalari orqali mobil reportajlarga katta sarmoya kiritib, Euronews katta daromad olishga yordam berdi va Parijdagi muxbir Annelise Borxes (ilgari France 24 bilan) topshirilgan holda MV <i id="mw8w">Aquarius</i> dan jonli efirni translyatsiya qiluvchi dunyodagi yagona telekoʻrsatuvga aylandi. Borxes 10 kun davomida bu koʻrsatuv toʻgʻridan-toʻgʻri efirga uzatildi, chunki Italiya hukumati Aquariusning Italiya portlariga kirishiga ruxsat bermadi. Bu butun dunyo boʻylab koʻplab axborot vositalarida sarlavhalarga aylandi va Euronews oʻz ishonchini va auditoriyasini oshirishga yordam berdi[39].

2018-yil sentabr holatiga koʻra, deyarli boshqa tildagi bosma axborot vositalariga tasir koʻrsatilmagan, video kontentning oldindan ishlab chiqarilgan maxsulotlari har doim saqlanib qolgan. Kunduzgi dasturlash boʻlimlari nomlanish masalasida World nashrining kunduzgi qismi dasturlarining tegishli tarjimalar asosida nomlar berildi (yaʼni, kechki kunduzgi qism Euronews am Abend, Euronews Noite, Euronews Soir deb nomlandi. . .). Ushbu boshqa kanallarda ertalabki koʻrsatuvlar davomida boshlovchilar tomonidan boshqariladigan dasturlarni joriy etish rejalari bor edi, oxir-oqibat, 2018-yil oxiriga kelib, tilga oid koʻpgina kanallarda kechki koʻrsatuvlar boshlovchisiga aylandi; bu nashrlarning barchasi oldindan yozib olinadi va efirga uzatilgunga qadar oldindan ishlab chiqariladi va oxir-oqibat tun boʻyi ishlashga togʻri keladi[37].

Post-NBC[tahrir | manbasini tahrirlash]

2020-yilning 20-aprelida NBCUniversal Euronewsdagi oʻz ulushini Media Globe Networks’ga sotib yuborgani va natijada umumiy ulushi 88 foizni tshkil qilib qoldi. NBCUniversalning bosh kompaniyasi Comcast yaqinda umumiy Yevropa sunʼiy yoʻldosh xizmati Sky Groupni sotib oldi va yangi xalqaro yangiliklar kanalida NBC News va Sky News oʻrtasidagi hamkorlikni birinchi oʻringa qoʻydi[41]. Tavsiya etilgan xizmat avgust oyida Yevropada COVID-19 pandemiyasi paytida bekor qilindi, loyiha endi tijorat nuqtai nazaridan foydali deb hisoblanmaydi[42].

Onlayn nashrning ishga tushirish[tahrir | manbasini tahrirlash]

Euronewsning NBC-dan keyingi raqamli oʻsishining bir qismi sifatida, teleradiokompaniya maʼlum sohalarga bagʻishlangan bir qator onlayn nashrlarni ishga tushirdi. Euronews Green, Euronews Travel, Euronews Next va Euronews Culture shular jumlasidandir[43][44][45].

Alpac Capital[tahrir | manbasini tahrirlash]

2021-yil dekabr oyida Lissabonda joylashgan Alpac Capital misrlik telekommunikatsiya magnati Naguib Sawirisdan Euronews’ning 88 % nazorat paketini sotib olishi haqida xabarlar paydo boʻldi[1][2][3] Sotib olish 2022-yil iyul oyida Fransiya hukumati tomonidan maʼqullangandan keyin yakunlandi[46][47].

Translyatsiya[tahrir | manbasini tahrirlash]

Dunyo boʻylab bu kanal 166 mamlakatda 430 million uy xoʻjaliklarida mavjud. Shuningdek, u IPTV va raqamli media kabi multimedia platformalarida mavjudligini taʼminlay boshladi[48].

Euronews mobil aloqa aparatlari uchun (Android, iPhone va iPad) uchun „Euronews Live“ deb nomlangan ilovani yaratdi. Ilovani yuklab olish bepul va Google Play va App Storeʼda ahm bu ilovalar mavjud[49]. Keyinchalik bu ilova yopildi.

Kanal dasturlari podkast orqali ham mavjud va u 2007-yilning oktyabridan buyon YouTube kanallarini saqlab kelmoqda.[50]

Quyidagi teleradiokompaniyalar qisqa vaqt davomida yer usti kanallari orqali Euronewsni simulyastlashtirish ishlari bilan band:

 

AQShda kanal KlowdTV platformasida yaratilgan va u bepul.

2012-yilda Belarusning eng yirik davlat tarmogʻi MTIS nomaʼlum sabablarga koʻra Euronews koʻrsatuvini toʻxtatdi[53][54].

2013-yilda Planet TV yangi tijorat kanali Antenna TV SL kompaniyaning katta ulushini sotib olgandan soʻng sloven tilida dublyaj qilingan Euronewsni efirga uzata boshladi. Euronews Planet TV yopilgandan (yoki roʻyxatdan oʻtgandan) keyin esa raqdim etildi.

2016-yil sentabrida Euronews Buyuk Britaniyadagi Freesat kanallari roʻyxatidan Sawirisning harakatlari sabab bu kanal yoʻqolib qoldi[55].

2017-yil sentabr oyida VGTRK oʻzining " Rossiya-K " kanal dasturlarini efir vaqtini koʻpaytirish maqsadida Euronews simulyasterini toʻxtatdi.

Rossiyada Euronewsga kirish Rossiyaning Ukrainaga bostirib kirishi ortidan 2022-yil mart oyining oxirida Roskomnadzor tomonidan bloklangan edi, kanal mahalliy provayderlardan olib qoʻyildi va veb saytlardan foydalanish imkoni ham yoʻqotildi[56].

Buyuk Britaniyada Euronews bir qator boshqa xalqaro yangiliklar kanallari bilan birga onlayn video obuna xizmatini NewsPlayer+[57] ilovasi orqali va Africanews bilan birgalikda Freeview 271 kanalida Channelbox bepul striming xizmati orqali foydalanish imkonini yaratib berdi[58].

Franchayzing[tahrir | manbasini tahrirlash]

2018-yildan boshlab Euronews oʻz nomini janubiy, markaziy va sharqiy Yevropadagi barcha tashkilot va kanallarini litsenziyalashni boshladi va mahalliy tillarda ham mintaqaviy, milliy, Yevropa va xalqaro yangiliklarni translyatsiya qiluvch va efirga beruvchi mahalliy Euronews kanallarini tashkil etishga rozi boʻldi. Ushbu kanallardan birinchisi Euronews Albania kanalining ishga tushirilishi edi.

  • Euronews Albaniya

2019-yilda Euronews Albaniyada mahalliy RTV In bilan qoʻshma korxona orqali oʻzlarining ilk franchayzini ishga tushirdi. Euronews Albania nomi bilan tanilgan yangi kanal Albaniyaning Tirana shahrida joylashgan boʻlib, Gʻarbiy Bolqon mamlakatlari Albaniya, Chernogoriya, Kosovo va Shimoliy Makedoniyani qamrab oladi[59].

  • Euronews Bolgariya

2021-yilda Euronews telekanali TV Europa bilan bolgar tilida kanal ochish boʻyicha hamkorlik shartnomasini imzoladi[60][61]. Yangi kanal 2022-yil 5-may kuni efirga uzatila boshlandi[62].

  • Euronews, Georgia

2019-yilda Euronews mahalliy telekommunikatsiya kompaniyasi Silknet bilan gruzin tilida kanal ochish boʻyicha shartnoma imzoladi[60][63] Yangi kanal 31-avgust kuni efirga uzatila boshladi[64].

  • Euronews Ruminiya

2021-yilda Euronews Buxarest Politexnika universiteti bilan hamkorlikda rumin tilida kanal ochdi[60][65]. Yangi kanal 2022-yilning 25-mayida[66] efirga chiqa boshladi va Moldova Respublikasini ham qamrab oladi[67].

  • Euronews Serbiya

2019-yilda Euronews telekom Srbija davlat kompaniyasiga tegishli HD-WIN media guruhi bilan hamkorlikni yoʻlga qoʻyib serb tilida kanal ochishga kirishdi. Yangi kanal 2021-yil 3-iyunda efirga chiqa boshladi[68][69].

HD[tahrir | manbasini tahrirlash]

Yuqori aniqlikdagi (HD) eshittirish 2016-yil 2-noyabrda sunʼiy yoʻldosh orqali Hot Bird capacities (faqat ingliz tilidagi audio) yordamida boshlandi. Audio mahsulot haqida gapirilganda, Euronews dastlab AC3 formatidan foydalangan, 2017-yil mart oyida AAC kodekga oʻtgan va 2017-yil aprelida qaytadadan MPEG kodekiga oʻtishga majbur boʻladi[70].

Til mavjudligi[tahrir | manbasini tahrirlash]

Til Ishga tushirildi Yopiq
Ingliz 1993-yil 1-yanvar
fransuz 1993-yil 1-yanvar
nemis 1993-yil 1-yanvar
italyancha 1993-yil 1-yanvar
ispancha 1993-yil 1- yanvar
portugal 1999-yil noyabr
rus 2001-yil 17-sentyabr
arabcha 1993-yil 1-yanvar
2008-yil 12-iyul (qayta ishga tushirish)
1994-yil
2017-yil may (faqat TV)
turkcha 2010-yil 30-yanvar 2018-yil yanvar (faqat TV)
forscha 2010-yil 27-oktyabr 2017-yil may (faqat TV)
polyak 2011-yil 16-iyun 2012-yil yanvar[13]
ukrain 2011-yil 24-avgust 2017-yil 22-may[71]
yunoncha 2012-yil 18-dekabr
venger 2013-yil 30-may
alban 2019-yil 21-noyabr
gruzin 2020-yil 31-avgust
serb 2021-yil 3-iyun
bolgar 2022-yil 5-may
rumin 2022-yil 25-may

Logotiplar[tahrir | manbasini tahrirlash]

Logotip 1998-yil oktyabrdan 2008-yil iyungacha ishlatilgan
Fayl:Euronews grey logo.svg
Logotip 2008-yil iyunidan 2016-yil mayigacha ishlatilgan

Hozirgi Euronews logotipi beshinchi marta oʻzgartirilgan varianti hisoblanadi. 1993-yilning 1-yanvaridan 1999-yilning fevraligacha logotip ekranning pastki oʻng burchagida, 1999-yil fevralidan 2008-yil iyunigacha ekranning yuqori chap burchagida, 2008-yil iyunidan 2016-yilning mayigacha ekranning yuqori oʻng burchagida boʻlgan. 2016-yil may oyidan hozirgi kungacha esa soʻngi xulosaga kelingan holda u ekranning pastki chap burchagida joylashgan.

  • 1993-yil yanvar — 1996-yil sentyabr: sariq parallelogrammada koʻk kichik harfli „evro“ soʻzi va sariq bosh „NEWS“ soʻzi.
  • 1996-yil sentyabr — 1999-yil fevral: yuqorida oq kichik harfli „evro“ soʻzi va quyida koʻk kichik „news“ soʻzi.
  • 1999-yil fevral — 2008-yil iyun: oq tuya qutisini oʻrab turgan koʻk toʻrtburchak shaklidagi „EuroNews“ belgisi boʻlgan.
  • 2008-yil iyun — 2016-yil may: neytral kulrang fonda oq kichik harfli „euronews“ soʻzi, Yevropa bayrogʻida ham dunyoni, ham yulduz doirasini ifodalovchi oq aylana tasvirlangan holatda edi.
  • 2016-yil may: kumushrang oq rangli kichik harfli „euronews“ soʻzi, qalinroq shriftda „yangiliklar“ bilan, soʻng oxirgi harfning tagida kichik doira, hammasi ochiq koʻk fonda boʻlgan edi

Dasturlash[tahrir | manbasini tahrirlash]

Flagship

Yevropa va ommaviylik

  • Brussels Bureau
  • Smart Regions
  • State of the Union
  • Raw Politics (discontinued from October 2019)
  • Raw Politics: Your Call (discontinued from October 2019)
  • Aid Zone
  • Global Japan
  • Insider
  • Insight
  • Inspire Africa
  • Inspire Middle East
  • Learning World
  • The Global Conversation
  • View
  • Horoscope

Weather

  • Meteo Europe
  • Meteo World
  • Meteo Airport
  • Snow Report/Ski Meteo
  • Air Quality Forecast

Madaniyat vatexnologiya sohasida

  • Cult
  • Cinema
  • European Lens
  • Futuris
  • Music
  • Climate Update
  • Ocean
  • Sci-Tech
  • Space
  • Style

Travel

  • Adventures
  • Focus
  • Notes from the USA
  • Taste
  • Postcards
  • Wander

Byurolari[tahrir | manbasini tahrirlash]

Euronews asosiy holatlarda dastularni Liondagi shtab-kvartirasidan olib boradi, biroq ayni paytda Afina, Bryussel, Budapesht, Doha, Dubay, Istanbul, London, Parij, Buxarest va Vashingtonda tahririyat yoki marketingni rivojlantirish uchun xalqaro byurolar faoliyatini ham yuritib boradi

Bahslar[tahrir | manbasini tahrirlash]

Mario David, Pedro Vargas Davidning otasi (Alpac Capital bosh direktori) Vengriya Bosh vaziri Viktor Orbanning uzoq yillik hamkori, maslahatchisi va doʻsti edi[72]. Mertek Media Monitor tahlil markazi direktori Agnes Urbanning soʻzlariga koʻra, Euronews Vengriya hukumatining „soxta mustaqil“ media markazi sifatida foydalanishi mumkun, u yerda u mustaqillga oʻxshasada,Vengriyaga va boshqa noliberal demokratiyaga nisbatan „aniqroq tanqidiy“ pozitsiyani egallaydi[73].

Havolalar[tahrir | manbasini tahrirlash]

  • BBC World News
  • E!Sharp
  • EUobserver
  • The Brussels Times
  • Euractiv
  • Eurosport
  • Politico Europe
  • Europe Elects
  • Voxeurop

Manbalar[tahrir | manbasini tahrirlash]

  1. 1,0 1,1 Portuguese investor will buy Euronews, Politico
  2. 2,0 2,1 Egyptʼs Sawiris to sell struggling broadcaster Euronews to Alpac Capital, Reuters
  3. 3,0 3,1 Euronews changes hands with global ambitions in sight, Euractiv
  4. Collins, Richard. From Satellite to Single Market: New Communication Technology and European Public Service Television. London: Routledge, 1998 — 130 bet. ISBN 9780415179706. 
  5. „ITN Acquires 49% Euronews Stake“. Telecom Paper (1-dekabr 1997-yil). Qaraldi: 5-iyun 2012-yil.
  6. „ITN Drops Out of Euronews Channel“. Broadcast.
  7. „EuroNews: Contribution by the Commission“. European Commission (2003). Qaraldi: 15-iyul 2020-yil.
  8. „NTU Becomes 20th EuroNews Shareholder“. Digital Spy (5-fevral 2006-yil).
  9. „EuroNews heads for Arabic markets“. AIB (10-dekabr 2007-yil). Qaraldi: 15-iyul 2020-yil.
  10. „TVE abandona EuroNews“ (es). El Mundo (5-fevral 2006-yil).
  11. „Turkey's TRT joins Euronews supervisory board“. World Bulletin (15-sentabr 2009-yil). Qaraldi: 5-iyun 2012-yil.
  12. „euronews, the international news channel, takes on a new dimension in 2011“. Business Wire (8-fevral 2011-yil). Qaraldi: 15-iyul 2020-yil.
  13. 13,0 13,1 Szewczyk. „Euronews już nie po polsku“ (pl). Media2.pl (4-yanvar 2012-yil). Qaraldi: 10-sentabr 2020-yil.
  14. „Egyptian Mogul Plans to Buy Controlling Stake in Europe's Answer to CNN“. The Hollywood Reporter (27-fevral 2015-yil). Qaraldi: 25-mart 2015-yil.
  15. „Controversial ventures pose questions for Euronews“. EU Observer (24-mart 2015-yil). Qaraldi: 25-mart 2015-yil.
  16. „Euronews investor Naguib Sawiris: we will resist state interference“. The Guardian (27-fevral 2015-yil). Qaraldi: 25-mart 2015-yil.
  17. „Ukraine bans Euronews“. EURACTIV.com (20-mart 2015-yil). Qaraldi: 14-iyul 2020-yil.
  18. „Row over Moscow 'blocking' Ukrainian journalists at Euronews“. EURACTIV.com (10-oktabr 2016-yil). Qaraldi: 14-iyul 2020-yil.
  19. „Euronews journalists, technicians clash with management“. EURACTIV.com (8-dekabr 2016-yil). Qaraldi: 14-iyul 2020-yil.
  20. „jakob + macfarlane completes green cube building for euronews' HQ“. designboom.com (16-oktabr 2015-yil). Qaraldi: 15-iyul 2020-yil.
  21. Euronews Radio
  22. „Euronews links to Congo's president under scrutiny“. EURACTIV.com (21-oktabr 2015-yil). Qaraldi: 14-iyul 2020-yil.
  23. „Africanews is LIVE online!“. Africanews (4-yanvar 2016-yil). Qaraldi: 14-iyul 2020-yil.
  24. 24,0 24,1 „Africanews – Euronews accusé de plagiat“ (25-yanvar 2016-yil).
  25. AfricaNews. „AfricaNews vs Euronews: affaire de plagiat“ (25-yanvar 2016-yil).
  26. Mag. „RD Congo : Euronews accusé de plagiat Avec AfricaNews“ (8-fevral 2016-yil).
  27. Dziadul, Chris. „Euronews to keep African service“. Broadband TV News (15-iyul 2020-yil).
  28. „NBC News, Euronews in Talks for Strategic Partnership“. Variety Media (11-noyabr 2016-yil). Qaraldi: 11-noyabr 2016-yil.
  29. Palmeri, Christopher. „NBC Acquires Stake in Euronews, Taps U.S. News Chief to Lead It“. Bloomberg L.P. (14-fevral 2017-yil). Qaraldi: 17-fevral 2017-yil.
  30. „Euronews: le rapprochement avec NBC finalisé (in French)“. Le Figaro (31-may 2017-yil).
  31. 31,0 31,1 31,2 „Euronews reinventa su oferta de difusión y digital“. Panorama Audiovisual (10-may 2017-yil). Qaraldi: 15-iyul 2020-yil.
  32. Krieger, Jörn. „Euronews puts German channel back on satellite“. Broadband TV News (26-iyul 2017-yil).
  33. 33,0 33,1 Gotev, Georgi. „Commission to 'look seriously' at Euronews mess“. EURACTIV.com (14-fevral 2017-yil). Qaraldi: 15-iyul 2020-yil.
  34. „Fin de la version ukrainienne d'Euronews (in French)“. Télé Satellite et Numérique (23-may 2017-yil).
  35. „Turquie: TRT rompt son alliance avec Euronews“ (fr). TRT Français. Anadolu Agency (23-mart 2017-yil). Qaraldi: 25-avgust 2020-yil.
  36. „Euronews: 43 départs à l'issue du plan de sauvegarde (in French)“. L'Express-L'Expansion (24-may 2017-yil).
  37. 37,0 37,1 „Big changes for Euronews in 2018“. a516digital (2-yanvar 2018-yil).
  38. Burrell, Ian. „Euronews overhauls its broadcasting strategy in bid to become the unrivaled chronicler of Europe“. The Drum (11-may 2017-yil).
  39. 39,0 39,1 39,2 Burrell, Ian. „Inside Euronews NBC: a fresh rolling news channel striving to help save united Europe“. The Drum (9-avgust 2018-yil).
  40. „Isabelle Kumar“ (en-US). WISE. Qaraldi: 14-noyabr 2020-yil.
  41. Stefano, Mark Di. „NBC sells stake in Euronews as focus shifts to new global TV channel“. Financial Times (20-aprel 2020-yil). Qaraldi: 21-aprel 2020-yil.
  42. Kanter. „Comcast Abandons Plan To Launch International News Channel NBC Sky World News“ (en-US). Deadline (6-avgust 2020-yil). Qaraldi: 14-noyabr 2020-yil.
  43. „We launched a travel brand in 2020… and it worked“ (en). www.campaignlive.co.uk. Qaraldi: 4-noyabr 2021-yil.
  44. „Euronews Living becomes Euronews Green, as audiences grow“ (en-GB). Euronews. Qaraldi: 4-noyabr 2021-yil.
  45. „Euronews launches "Euronews Next", a vertical dedicated to business and new tech“ (en-GB). Euronews. Qaraldi: 4-noyabr 2021-yil.
  46. „Following a French Government approval, ALPAC Capital becomes Euronews’ majority shareholder and strengthens the company’s European DNA“ (en-GB). Euronews (5-iyul 2022-yil). Qaraldi: 18-iyul 2022-yil.
  47. „Euronews officiellement sous le contrôle du fonds d'investissement Alpac“ (fr). LEFIGARO (5-iyul 2022-yil). Qaraldi: 18-iyul 2022-yil.
  48. „Euronews Media Presspack“. Euronews. Qaraldi: 27-iyun 2010-yil.
  49. „euronews live application“. 8-mart 2012-yilda asl nusxadan arxivlandi. Qaraldi: 20-avgust 2011-yil.
  50. „"No Comment" sur YouTube ? Affirmatif“ (fr). Libération (10-avgust 2007-yil). Qaraldi: 5-iyun 2012-yil.
  51. „Programación de Euronews en Extremadura TV“ (es). Canal Extremadura Televisión (10-fevral 2013-yil). Qaraldi: 10-fevral 2013-yil.
  52. „Euronews llega a la TDT en España a través de Aragón TV“ (es) (1-yanvar 2013-yil). Qaraldi: 27-yanvar 2013-yil.
  53. „В сети МТИС прекращена трансляция канала "Евроньюс"“ (ru). Naviny (1-yanvar 2012-yil). 11-mart 2016-yilda asl nusxadan arxivlandi. Qaraldi: 5-iyun 2012-yil.
  54. „В Минске отключают Euronews“ (ru). Euroradio (31-dekabr 2011-yil). Qaraldi: 5-iyun 2012-yil.
  55. „Satellite Update: SkyQ by default, Freesat withdrawals“. a516digital (26-sentabr 2016-yil). 29-sentabr 2016-yilda asl nusxadan arxivlandi. Qaraldi: 3-noyabr 2016-yil.
  56. Clover. „Russia blocks Euronews“. Broadband TV News (22-mart 2022-yil). Qaraldi: 22-iyun 2022-yil.
  57. „NewsPlayer+ goes live in UK“. advanced-television.com (19-yanvar 2021-yil).
  58. „Channelbox adds news channels“ (10-may 2021-yil).
  59. „Euronews launches Albanian franchise airing in 2019“. www.innovationmcc.com.
  60. 60,0 60,1 60,2 „About Euronews, corporate information“. euronews.
  61. Dziadul. „Euronews set for Bulgaria“. broadbandtvnews (29-aprel 2021-yil).
  62. „Euronews Bulgaria, new Euronews branded affiliate, to start broadcasting“. euronews (4-may 2022-yil). Qaraldi: 5-may 2022-yil.
  63. Istrate. „Euronews Georgia to start broadcasting in 2020“. Emerging Europe | Intelligence, Community, News (19-sentabr 2019-yil).
  64. „Euronews Georgia launches“. Broadband TV News (1-sentabr 2020-yil). Qaraldi: 16-may 2021-yil.
  65. „Euronews to widen its reach with the launch of Euronews Romania - a new independent channel“. euronews (6-yanvar 2021-yil).
  66. „Euronews announces the launch of Euronews Romania“. euronews (24-may 2022-yil). Qaraldi: 24-may 2022-yil.
  67. „Euronews România a primit licența audiovizuală din partea CNA. Postul ar putea începe emisia în primăvara viitoare“ (ro). HotNews (9-noyabr 2021-yil). Qaraldi: 9-noyabr 2021-yil.
  68. „Juronjuz u Srbiji dobio dozvolu za emitovanje programa“ (Serbian). cenzolovka.rs. Cenzolovka (24-sentabr 2020-yil).
  69. „Informativni kanal Euronews Srbija počeo sa emitovanjem programa“ (Serbian). euronews.rs. Euronews Serbia (3-iyun 2021-yil).
  70. „digitalbitrate“. digitalbitrate.com. Qaraldi: 7-may 2017-yil.
  71. „Euronews closes Ukrainian service“ (22-may 2017-yil).
  72. Molly Killeen. „Personal and professional links between Orbán and new Euronews owner“ (22-dekabr 2021-yil).
  73. Samuel Stolton & Lili Bayer. „Euronews defends independence after buyout by Hungary-linked firm - Father of Alpac Capital's CEO has close ties to Hungarian Prime Minister Viktor Orbán“ (21-dekabr 2021-yil).

Havolalar[tahrir | manbasini tahrirlash]